Oorzaken van slecht slapen

freeimage-897197-webOf je goed in slaap komt, goed doorslaapt en weer uitgerust wakker wordt, hangt af van… zo’n beetje alles. Het is een optelsom van hoe je dag verloopt en hoe je nacht verloopt. Dat is goed om te beseffen als je slecht slaapt. Er is niet één standaard tip – je zult in alles een betere balans moeten vinden. Het volgende lijstje kan je op ideeën brengen waar je zou kunnen beginnen.

  • Bouw ’s avonds goed af – een uur tot anderhalf uur voor je gaat slapen kun je dingen doen als de tv en andere beeldschermen uitzetten, het licht dimmen en geen intensieve beweeg- en denkactiviteiten meer ondernemen.
  • Richt je slaapkamer zo in, dat er rust en ontspanning heerst. Geen stoornissen van licht en geluid, geen tv, geen werkdocumenten of andere taken in beeld, een goede matras, een prettige, koele temperatuur, genoeg zuurstof, enzovoort.
  • Zorg dat je moe, maar niet uitgeput bij je bed belandt. Te eenzijdige geestelijke belasting (bijvoorbeeld veel uren achter elkaar achter een beeldscherm, te lang achter elkaar denkwerk doen, te lang achter elkaar vergaderen) zorgt voor een ‘gesloopt’ gevoel. Je hormoonsysteem is dan zo uitgeput, dat het je niet meer in rust kan brengen.
  • Zorg overdag voor een goed dagritme met elke drie tot vier uur een gezonde maaltijd (behalve na de avondmaaltijd; dan ben je drie tot vier uur later als het goed is al aan het afbouwen voor de nacht), regelmatig naar buiten en minimaal 30 minuten actief bewegen. Minder dan 6 uur zitten op een dag is ook aan te bevelen.
Deel dit artikel:facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail
Volg ons: facebooktwitteryoutube

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *