Stress en vermoeidheid omdat je niet meer toekomt aan leuke dingen

tulpen_smStel dat je te weinig energie hebt voor alles wat je wilt doen én een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Wat doe je dan? Eerst aan de slag gaan met je taken en verantwoordelijkheden en daarna kijken of er nog tijd voor leuke dingen overblijft. En dat laatste lukt dan niet. Je bent te moe, of de dag is om.

Een gebrek aan dingen ‘voor jezelf doen/hebben’ zorgt er niet alleen voor dat je je leven steeds minder leuk vindt, maar ook dat je energieniveau niet stijgt. Je blijft moe, je blijft het gevoel hebben dat je niet alles afkrijgt en je blijft het gevoel houden dat je geleefd wordt. Wie alleen maar ploetert, herstelt niet.

Misschien denk je nu: “Ja, dat is makkelijk gezegd, maar ik kan die taken ook niet uit mijn handen laten vallen.” Een begrijpelijke reactie, maar het is de vraag of dat klopt. Je vindt het niet fijn en niet gemakkelijk om die taken te laten liggen, dat klopt wel. Maar vaak zorgt het feit dat jij de taak blijft doen ervoor dat de taak blijft bestaan én dat niemand anders hem oppakt.

Een paar voorbeelden van hoe dat werkt:

  • Ik moet wel twee keer per week stofzuigen, ook al heb ik daar de energie niet voor. (Waarom dan?) Anders is het huis te vies. (Waarvoor of voor wie?) Voor hoe ik vind dat het huis moet zijn. (Dan kun je voorlopig toch ook vinden dat het huis niet zo schoon hoeft te zijn, omdat jouw energieherstel belangrijker is?)
    2e versie: (Waarvoor of voor wie?) Voor mijn gezin. (Willen die het huis graag schoon hebben?) Ja. (Waarom stofzuigen ze zelf dan niet?) Omdat ik het doe.
  • Ik kan niet uit het bestuur stappen, want er is niemand die mijn functie wil overnemen. (Maar dan heeft de vereniging toch geen bestaansrecht, als niemand er iets voor wil doen?) Jawel, ze vinden het heel belangrijk dat we blijven bestaan. (Waarom stappen ze dan niet in het bestuur?) Omdat ze het te druk hebben. (Jij hebt het toch ook te druk?) Ja, maar ik wil niet dat het bestuur instort. (Zij wel dan?) Nee, zij ook niet. (Dan kun jij toch uit het bestuur gaan, zodat iemand anders zich geroepen kan voelen om het over te nemen?)
  • Ik moet vanavond doorwerken en mijn sociale activiteit afzeggen, want ik heb mijn werk niet af. (Hoe komt dat dan?) Ik ben zo moe, dus werk ik niet zo effectief. (Dan moet je dus minder moe worden om je werk overdag af te kunnen krijgen. Wat zou je daarvoor nodig hebben?) Minder werkuren en meer ontspanning. (Wat is voor jou ontspannend?) De sociale activiteit die ik vanavond gepland had.

Kortom: het is de moeite waard om je dag en je week zo in te delen, dat je de energie die je investeert, ook steeds weer terug wint. Afwisseling is daarbij belangrijk: in soorten bezigheden, in inspanning en ontspanning, alleen en samen, enzovoort.

Deel dit artikel:facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail
Volg ons: facebooktwitteryoutube

2 comments

  • Precies datgene waardoor ik in een burn-out ben beland. Ik start in september met mindfulness om de absurditeit van mijn gedachten de baas te worden.

    • De vraag is of ze absurd zijn natuurlijk. 😉 Maar ze helpen je niet en ondermijnen je juist, dus mooi dat je ermee aan de slag gaat! Succes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *