Omgaan met een winterdepressie of winterdip

waxinelichtje_smZo’n tien tot twintig procent van de mensen lijkt last te hebben van een ‘winterdepressie’. De oorzaak is het verminderde aantal uren licht dat we in de winter krijgen. Je lichaam maakt als het donker is/wordt melatonine aan, dat je slaperig maakt. Wil je helemaal niet slaperig zijn, dan kan dat uiteraard frustrerend werken. Het energiegebrek dat je ervaart, kan zorgen voor een somber of prikkelbaar gevoel.

Als je in de winter last hebt van zulke gevoelens en van energiegebrek, terwijl dat in de zomermaanden niet het geval is, dan zou je last kunnen hebben van een winterdepressie. Wat kun je dan doen? Dit zijn een aantal tips:

  • Verzamel zoveel mogelijk daglicht. Ga overdag naar buiten, bij voorkeur in de ochtend als het licht is. Schijnt de zon, ga er dan even in staan. Is dit niet mogelijk, verdiep je dan in lichttherapie of daglichtlampen.
  • Zorg voor een goed dagritme. Denk hierbij vooral aan op een vast tijdstip naar bed gaan en 7-8 uur slapen, dagelijks (buiten) minimaal 30 minuten bewegen, gezonde maaltijden eten en niet teveel koffie en alcohol drinken.
  • Zorg dat je in de winter (ook) een aantal ontspannende activiteiten hebt die je leuk vindt. Misschien moeten het wel andere zijn dan in de lente en de zomer.
  • Verwacht geen perfectie van jezelf. Dat is sowieso al niet haalbaar, maar in de winter zeker niet (als je dan minder energie ervaart). Let hier ook op tijdens de feestdagen. Als alles goed genoeg is, is het goed genoeg. 😉

Heb je de indruk dat je dagelijks leven teveel verstoord wordt door depressieve verschijnselen in de winter en kom je er zelf niet goed uit, vergeet dan niet dat je ook je huisarts kunt raadplegen.

Met dank aan dit artikel van Johns Hopkins Medicine.

Deel dit artikel:facebooktwittergoogle_plusredditpinterestmail
Volg ons: facebooktwitteryoutube

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *